Webinar 'Door de Bril van de Bezoeker': boeiende inzichten over groepsbezoeken
10 december 2024 16:20

De Koepel van Attracties & Musea organiseerde op maandag 9 december het webinar 'Door de Bril van de Bezoeker'. Tijdens het webinar werd uitgebreid ingegaan op het optimaliseren van de bezoekerservaring voor groepen bij attracties en musea. De sessie behandelde diverse onderwerpen, zoals het bereiken van groepsbezoekers en een warm onthaal.
Enkele belangrijke aandachtspunten:
- Customer Journey: Zorg voor duidelijke communicatie via websites en brochures, maar vooral mond-tot-mondreclame blijft krachtig. Begrijp de specifieke noden van groepsbezoekers.
- Onthaal en organisatie: Een warm welkom en flexibiliteit in ticketbeheer zijn heel belangrijk. Het gebruik van tijdssloten en aparte ingangen kan groepen beter verspreiden en individuele bezoekers niet hinderen.
- Inclusie: Denk aan prikkelarme rondleidingen, mogelijkheden voor slechtzienden en flexibele ticketprijzen voor minder toegankelijke attracties.
- Groepsgidsen: Goede gidsen passen zich aan de doelgroep aan, gebruiken storytelling en zorgen voor een prettige humoristische sfeer.
- Restaurants: Bied menuopties die rekening houden met intoleranties en zet streekproducten in de kijker. Reserveer indien mogelijk aparte ruimtes voor groepen.
- Evaluatie: Gebruik korte bevragingen, tevredenheidsenquêtes en feedback van buschauffeurs of reisleiders om ervaringen te verbeteren.
Met veel dank aan de sprekers (van links naar rechts) Heidi De Smedt (Pasar), Veerle De Boeck (FBAA), Björn Crul (moderator), Melissa Melsens (MSK Gent), Wendy Claeys (BOEkjeBEZOEK) en Stefaan Lemey (Bellewaerde Park) voor hun inspirerende bijdrage aan dit interessante webinar.
Herbekijk de sessie via onderstaande link.